Friday, September 2, 2011

Midagi huvitavat jälle

Kuna ma lugesin Sandri blogi (Sander on USAs) ja seal oli üks küsimus et kas ameeriklased on "rohelised", ehk siis kas nad nagu taaskäitlevad ja taaskasutavad asju siis mul tuli mõte, et ma kirjutan kuidas sellega Norras on.

Nimelt siin on siis nii, et meil on terve maja peale põhimõtteliselt üks koht kuhu prügi visata ja see on köögis (no vetsus on ka muidugi, aga ma lihtsalt mõtlen et igas toas ei ole prügikasti). Miks? Sest nad võtavad seda prügi sorteerimist väga tõsiselt. Mina küsin kogu aeg üle, et kuhu see läheb (või tegelikult enam niiväga ei küsi). Eraldi on siis: toidujäätmed, paber/papp, plastik, metall ja muu. Iga asja jaoks on majaääres ka suured eraldi prügikastid ja siis on neil prügiauto list, ehk siis millele tullakse millal järele ja siis nad peavad selle suure prügikasti tee äärde vedama.
Pudeleid saab viia nendesse taaraautomaatidesse, nagu eestiski. Ja nad saavad ikka natuke rohkem raha ka selle eest, kui Eestis.
Kuna kõik joovad kogu aeg vett, sest see on puhas siis veepudeleid kasutatakse ka mitu korda (ehk siis noh kui sa oled ühe korra selle veepudeli ostnud siis sa kasutad seda sama pudelit ikka mitu korda veel). No minul on üks ja sama veepudel kogu aeg koolis kaasas näiteks, sest seda saab seal täita jääkülma veega. Ma ei tea kas ma olen kirjutanud, aga meil on koolis mingi 4 sellist suurt masinat kust vajutad nuppu ja siis saad oma veepudelit täita.

Veest ma juba rääkisin veidi, nüüd elektrist. Mis mulle on väga veider ja millega ma ei ole ikka veel ära harjunud on see, et nad jätavad tulesid kogu aeg igal pool põlema. Ööläbi põleb meil köögis näiteks tuli. Vetsutuli põleb ka päev otsa. Kui ise kodust ära lähme, siis ikka kuskil tuli põleb. Või kui Eestis on näiteks nii, et kui telekat hakatakse vaatama siis kustutatakse tuled ära, siis meil siin pannakse põlema päris palju tulesid: aknaäärne tuli, suuretoa laelamp, seina ääres asuvad kaks hiiglaslikku lampi ja siis veel söögilaua kohal olev lamp (millest ma pean teile pilti tegema, sest see on lihtsalt nii awesome!!).

Kui veel harjumustest rääkida, siis on neil vannitubades raadiod, et igav ei oleks pesemas käia.

-kista.

2 comments:

Anonymous said...

Kui seda täitsa tavalist plastmassist pudelit mitumitu korda kasutada, pidi see organismile kahjulik olema. Eritab üliväikeseid plastosakesi joogi sisse vms.
Vähemalt mina olen kuulnud nii.
Aga hästi kirjutad, hea lugeda kohe :)

Unknown said...

hmm.. seda ma pole kuulnud. Äkki pean siis lõpuks uue pudeli leidma? :D