Monday, April 9, 2012

-12 kraadi, 2m lund ja munadepühad...

ehk siis eksisin jälle Rootsi ära. Seekord veidi pikemaks ja veidi suurema seltskonnaga. Kuid siiski, Lycksele ja Tärnaby veel ühekorra siis selle vahetusaasta jooksul. Väga tore oli! 

Alustame algusest. Pühapäeva hommikul pakkisin kell kaheksa kohvri ja kell üheksa istusime neljakesi autosse ja alustasime seitsmetunnist sõitu Lycksele poole (tore kui mäletate, mis koht see on aga kui mitte, siis Lycksele on see koht kus mu vahetusisa üles kasvas ja praegu on siis minu siinne vanaisa seal vanadekodus). Väga tore sõit oli. Kui olime juba Norra-Rootsi piiri ületanud tegime väikse toidupeatuse- JEEE ODAV SÖÖK! Niisiis sõime autos võileibu ja sõitsime aga edasi edasi edasi. 
Kella nelja poole nelja ajal otsustasime siiski õhtusöögipausi teha- keegi ei viitsinud hakata õhtul kodus õhtusööki mäkerdama, niisiis otsustasime väljas süüa. Ehk siis leidsime teeäärest mingi restorani, mis oli hiiglaslik, aga me olime seal ainukesed. Veider. Igatahes otsustasime siis seal süüa. Kui hakkasime valima, et mida võtta siis ma suht vahtisin seda menüüd ja no ei saanud aru et misasjad seal kõik kirjas oli. "GRILLKORV".. mida? Okei, ja siis ütles Mona, et korv on VORST rootsi keeles. No tere talv! Ma mõtlesin, et mingi rootslaste järjekordne veidrus: grillivad korvi ära ja siis söövad eksole. Kes neid rootslasi ikka teab. 
Igatahes siis sõitsime edasi ja lõpuks ikka jõudsime õige kohani välja. TERE LYCKSELE! Kohale jõudes oleks te pidanud meie autot nägema- ma ei tea mis nendel rootsi teedel viga on- auto oli niii MUST!! selle küljest tulid nagu mingid mustusekamakad välja. VÄGA ÕUDNE! Niiet käisime autopesulas. HEHE!!
Õhtu veetsin kodus, sest teised läksid vanaisa vaatama. Otsustasime, et on veidi parem kui ma kohe ei lähe õhtul kaasa ka. Peale selle olin piisavalt väsinud, et lugesin lihtsalt rahulikult oma raamatut. 
Magama läksin piisavalt vara. Teised tulid ka päris vara tagasi- olid vaid tunnikese vanaisa juures. 



Esmaspäev, 



Hommikul äratas mind Emma ja ütles, et vanemad lähevad süüa ostma ja et me jääme kahekesi koju. Okei. Vedasin end voodist välja ja sõin siis hommikust ning siis mängisime Emma iPadis mingit Mario-taolist mängu, mille peale ma alati närvi lähen sest ma suren ära kogu aeg. Igatahes ema ja isa tulid päris varakult tagasi, niisiis läksime kõik koos kesklinna. Ehk siis reaalselt teised läksid vanaisa juurde ja mina läksin niisama linnapeale ringi käima ja vaatama, mis toimub. Nii ilus ilm oli- päike paistis ja mõningad miinuskraadid ja lihtsalt super. Midagi tarka ei leidnud- käisin lihtsalt ringi ja vaatasin. Ja siis jalutasin rahulikult koju tagasi. 
Kodus lugesin ja ootasin, kuni teised koju tulid. Siis istusime veidi ja rääkisime ja otsustasime sööma minna. Ehk siis läksime jälle välja sööma, kuna keegi ei viitsinud kodus mingit sööki hakata kokku keerama. Ehk siis läksime mingisse kohta. Mina sõin pastat ja Mona sõi pitsat. Emma sõi burksi (kolmandat päeva järjest) ja Gunnar sõi siis praadi. Maitea. Alati on nii, et pereisad söövad mingit korralikku praadi kui väljaminek on. hehe.. Igatahes kui me sööki ootasime, otsustas Emma tooliga pikali käia, mis oli reaalselt väga naljakas, aga kuna meie selja taga istus mingi teine pere kellel oli poeg umbes emmast paar aastat vanem, siis Emma ikka korralikult punastas. Nii armas. 
Pärast õhtusööki läksime koju, kus vaatasime telekat, pakkisime oma asju veidi ning lihtsalt lebotasime ja rääkisime juttu. Kõik olid korralikult väsinud. Otsustasin piisavalt varakult magama minna, niiet enne veel lugesin raamatut. 



Teisipäev, 
Hommikul ärkasin vara! Või tegelikkuses siiski mitte, samas kell kümme on piisavalt vara! Ärkasin. Ja siis koristasime maja, viskasime prügi ära ja pakkisime oma kohvrid ning sättisime kõik minekuvalmis. Ja siis läksime vanaisa juurde. 
Seal siis istusime, sõime lõunat ja lihtsalt olime. Kella poole kahe ajal hakkasime siis Tärnaby (kus on see mäesuusakeskus ja meie mägimaja) poole sõitma. Pea neli tundi. LAHE! 
Ma lugesin enamiku ajast aga siis äkki sai raamat läbi ja siis ma lihtsalt jäin magama. Või pigem poolunne. Magasin ja vaatasin aknast välja samal ajal. Ja siis jõudsimegi juba kohale! JEE!! 
Nii ilus oli! Õues olid miinuskraadid ja 2m lund ja päike oli väljas ja kõik oli lithsalt super! Kui olime auto ära tühjendanud ja end piisavalt juba sisse seadnud läksime siis välja sööma. Ehk siis sõime seal restoranis. Samal ajal vaatasime, kuidas päike vaikselt taevas istus ja niisama tsillisime. Õues oli piisavalt soe- ei olnud isegi liiga külm. Mina ja Emma sõime siis pitsat ning Mona ja Gunnar sõid siis mingit korraliku praadi. Järjekordselt istus meie läheduses mingi perekond, kellel oli seekord kaks poega- üks emmast veidi vanem ja teine vist veidi noorem. Ja isver kuidas me ema ja isaga naersime, kui Emma selle vanemaga "flirtis". läks ikka juurde ja seisis ja vatas ise tegi nägu, et loeb menüüd. Lihtsalt nii naljakas oli! Pärast tuli jooksuga meie juurde ja ütles, et "OH TA ON LIHTSALT SUPER!". Ja siis vaatas neid terve aja, kui nad sõid. Ja siis kui see väike kutt sööma hakkas siis ta võttis oma pannkoogi vist kuidagi näppudega aga see kukkus vms ja siis Emma ikka piisavalt kõva häälega ütles et "AGA TÜDRUKUTELE EI MEELDI POISID, KES SÜÜA EI OSKA!" Ja vot see oli lithsalt liiga naljakas. Sest Emma ise (seitsmeaastased nagu nad on) jookseb kogu aeg ringi, lauas paigal istuda ei suuda ja mängib toiduga alati. Ja see kõik oli lihtsalt nii naljakas. 
Pärast läksime koju. Vaatasime kõik koos telekat ja mina ning Emma mängisime veel iPadis mänge. Mingit väga naljakat ja huvitavat õhtut ei olnud. Olime lihtsalt koos ja nagu ikka- varakult magama. Kogu see läbi magamine ja ärkamine ja autosõit lithsalt terve vaheaja väsitas kokkuvõttes ikka korralikult ära. 



Kolmapäev, 



Hommikul magasin kauem. Pärast hommikusööki käisime siis isa ja Emmaga mulle lumelauda laenutamas. Onu, kes seal muidu laenutuses töötab oli haige, niiet teda asendas mingi tädi, kes reaalselt numbreid vist üldse ei tundnud. Ütlesin talle et 155cm lumelaud. Ta toob mulle 132. Ütlesin et liiga lühike 145 oli järgmine. Oh uudas. Lõpuks leidis mingi mille peal oli küll number 155 aga tundus kuidagi pikem. Liiga pikk. Aga mingit vahepealset täpselt ei olnud- kõik olid välja laenutatud. Ehk siis: selle kirvehinna eest saad mingi laua, millega 100% rahul ka veel ei ole. No tere talv ja tere tulemast rootsi. 
Siis aga läksime koju ja no muidugi- lumelaud käes lippasin ikka kohe mäele ka! Viskasin oma riided selga ja mäele ma läksin. Tagasi tulin veidi enne nelja. Jõudsin täpselt mingi võileiva teha, kui Erika ja vanaema siis tulid. Nimelt nad tulid siis otse Steinkjerist kolmapäeval. Ilmselgelt. Niisiis tulid nemad. Aitasin neil ikka autot tühjendada. Istusime siis kõik teisel korrusel elutoas ja lihtsalt rääkisime ja vaatasime telekat. Äkki tuli Gunnar üles: juba kaks minutit karjun, et õhtusöök on valmis. Tulge sööma! 
Õhtusöögiks saime rootsi lihapalle (teate küll, neidsamu mida kruiisidel hommikusöögiks ikka kilodes alla kugistada saab) ja kartuliputru. 
Pärast õhtusööki läksime siis kõik üles ja istusime ikka veel lihtsalt koos. Rääkisime ja naersime olime niisama. Kuni Emma läks magama, ja siis hakkasime meie, täiskasvanud, viktoriini mängima. Väga lahe oli!!! Nii naljakas! Vahel ei teanud keegi midagi vahel teadsid kõik kõike. 
Kui me lõpuks mänguga ühele poole saime oli kell umbes veerand kaksteist. Ma isegi ei kaotanud! Sain kaks punkti. Gunnar muidugi võitis pika maaga, Mona oli teine ja Erika kolmas ning vanaema tuli siis veel peale mind nullpunktiga. Väga tore oli! 



Neljapäev, 



Hommikul ärkasin ikka kell kaheksa. Käisin siis tegin oma hommikujooksu ja venitasin, et jalad pärast krampi ei läheks. Sõime Erikaga koos hommikust ning läksime siis mäele. Ma läksin veidi varem ja ta tuli veidi hiljem, aga saime ikkakokku ja sõitsime. Nii mõnus oli! Mägi oli lihtsalt super! Ilm oli ka suhteliselt tuulevaikne mäe all ja mäe tipus ikka väga tuuline, nagu tavaliseltki eksole. AGa väga lahe oli siiski. Õnneks oli päike väljas, niiet nägemus oli päris hea ka mäe tipus, kus tuul ikka lund korralikult keerutas. 
Vahepeal käisime toas lõunat söömas ja Erika pidi mingeid kooliasju tegema, niiet ma olin vaid pool tunnikest toas ja jooksin siis ikka mäele tagasi. Ja siis tuli Erika ka juba. Õhtul sõitsime veel koos. Väga lahe. VÄGA LAHE! Lõpuks sisse tulime kella poole nelja ajal ma arvan, kui mäe tipus lithsalt enam mitte midagi ei näinud, sest päike oli kuskile pilve taha kadunud ja tuul keerutas vaid seda lund ja kõigele lisaks hakkas lund veel sadama ka, niiet mäe tipus oli reaalselt kõik lithsalt valge! VALGE! Aga siiski- LAHE! 
Toas siis käisin pesemas ja lugesin veidi ja siis aitasin vanaemal õhtusööki teha. Õhtusöögiks siis kana ja riis. Mina pidin salatit lõikuma ja lauda katma. JAH, ikka saab. Istusime siis ja sõime õhtust. Pärast õhtusööki olin kuidagi väga väga väga väsinud ja lithtsalt jäin magama. lihtsalt niisamuti. Magasin paar tundi vist vaid, aga ärkasin siis päris lambistüles ja läksin üles, kus kõik siis istusid. Neljapäeva õhtul mängisime jälle nendest norra munadepühadeajalehtedest viktoriiniküsimusi kuid mitte nii kaua kui eelmisel õhtul. Kõik olid lihtsalt nii surmani väsinud, niiisiis isutisme, rääkisime ja vastasime veidi küsimustele ja läksime päris varakult magama. 



Reede, 



Hommikul ärkasin jälle vara, käisin jooksmas, sõin hommikust ja läksin mäele. Kõik üksi. Terve ülejäänud maja lithsalt uneles veel. Või tegelikult Emma ja Mona olid vist üleval ja vaatasid telekat, aga kõik ülejäänud olid küll veel sügavas unseisundis vist. Kui ma järjekorda läksin oli kell 9:01 ja esimesed said liftile. Ma sain teisena. JEEEEEe.. Nii lahe olengi! 
Sõitsin kaks ja pool tundi ning käisin siis toas söömas. Ei tea kus Erika oli- mäel ma teda ei näinud ja toas teda ka ei olnud. Arvatvasti oli teisel pool mäge, kus mulle eriti ei meeldi. Niisiis sõitsin kohe terve päeva kuni lõpuks veidi pärast kolme lõpetasin ja tuppa läksin. Vahetasin kiirelt riided ja käisime siis viisime isaga lumelaua tagasi. Onu oli terveks saanud ja oli seal laenutuses edasi. Küsis, et kust ma pärit olen, ütlesin et eestist ja et ma vahetusõpilane norras. Ta siis ütles, et "OH SA OLED JU EESTIST!" ja 650SEK asemel maksin kolme päeva eest 600SEK! JEEE, 50SEK jäi üle!!! Metsik! Vähemalt olinnüüd lumelaa ära viinud ja sain rahulikult elada. 
Läksime siis koju tagasi. Ma lugesin oma norrakeelset raamatut, mille eelmisel päeval olin Mona käest saanud (kunamul endal rohkem raamatuid kaasas ei olnud kui vaid need, mille juba läbi olin jõudnud lugeda) ja nii ma siis Isutsin veidi enne õhtusööki ja lugesin. Ja siis sõime kõik koos õhtust. Kuna oli suur reede, siis õhtusöök oli traditsiooniline norra munadepüha õhtusöök. Ehk siis LAMBALIHA! JEEE!!! Nii hea lambaliha oli! AUSALT! Pärast õhtusööki isutsime ja vaatasime telekat. Uudistes näitas, kuidas siis maailma eriti usklikes paikades osad end ikkka risti lasevad lüüa sest jeesus ju oli ka ristis ja siis ma äkki viisin kokku, et munadepühad on ju see jeesusega! Ja siis ma sain lõpuks vastata mu pere küsimustele, et miks meil eestis ei tähistata munadepühasid nii palju- sest eestlased ei ole lithsalt nii usklikud inimesed. Religioon ei mängi enamikule lihtsalt niii suurt rolli. Naljakas. 
Ja siis pärast uudiseid mängisime ühte lauamängu, mille nimi on QUIZDAN. Esimene asi mis ma Eestis teen on see, et ma lähen lauamängupoodi ja vaatan, kas neil seda eesti versiooni ka on, sest see lauamäng oon lihtsalt nii lahe. Ikka nagu viktoriin, aga maitea, ta on nii lahedalt üles ehitatud. Mulle väga meeldis! Mängisime selle ringi kaks korda läbi (üks ring läheb väga kiirelt, eriti kui on vaid kaks võistkonda nagu meil) ja siis oli kell juba üksteist ja otsustasime jälle magama minnna. 
Terve vaheaeg oli üks suur magamine vist. 



*/Laupäev,
Hommikul sain kaua magada.Muidugi kaua- mäele enam jooksma ei pidanud ja kõik oli nii rahulik. Sõin siis hommikust ja läksin üles, et vaataks ka mis teised korda saadavad. Mona, Emma ja Gunnar olid suusatama läinud, vanaema pani end riidesse, et läheb äib jalutamas ja Erika oli juba mäele läinud. Ma toppisin ka siis riided selga, et käin ringi ja teen pilti- ilm oli ju superilus ja kõik oli kena.Käisingi siis paar tundi õues, tegin piltli ja kõndisin niisama ringi, vaatasin mis toimub. (Paar pilti leiate alltpoolt). Ja siis tulin tagasi ning Erika oli vahepeal tulnud lõunat sööma. Istus õues ja võttis 50 faktorise päiksekreemiga päikest. Naljakas. Aga sättisin end raamatuga tema kõrvale ja nii me siis istusime. Ta läks muidugi päris kiirelt mäele tagasi. 
Laupäev oligi üks rahulik päev. Istusin ja lugesin raamatut terve päeva. Sain päris palju loetud. Õhtul pakkisin veel veidi kohvrit ka- pühapäeval siiski minek juba. 
Õhtusööki aitasin vanaemal ka soojendada- sõime veeel neljapäevast alles jäänud kana ja reedest alles jäänud lambaliha. Ei hakanud uut toitu ostma- nagunii homme koju minek. 
Pärast õhtusööki jälle ikka isutsime ja rääkisime. Mina ja Erika pesime nõusid. ehk siis kuulasime raadiost rootsi muusikat ja niisama üritasime naljaga kaasa laulda. 
Õhtul mängisime kõik koos kaartidega. Kõigepealt mingit norra versiooni Valetamisest ja siis Bismarki (ei ole kindel, et selle õigest kirjutasin), mis oli niii lahe! Ja siis oli kell äkki pool 12 ja otsustasime magama minna. 



Pühapäev, 



Emma äratas mind hommikul, et kamoon, me sööme nüüd kõik koos hommikust!
Pühapäeval aitasin mina siis maja veel koristada (kell pool 12 hakkasime sõitma) ja pakkisin oma asju ja aitasin autot pakida ja noh, tavaline. Aeg nagu lihtsalt lendas sest nii palju sebimist ja värki oli. Et kõik asjadikka kaasa saaks ja kõik ikka korras oleks ja... sada asja. Aga lõpuks saime siis minema. 
Tärnabyst sõidab Steinkjerisse siis umbes neli ja pool tundi vist. Pärast kaht tundi tahtsime siis peatust teha bensiinijaamas aga võta näpust- suletud oli. Ja siis tulidki igasugused naljad, et "NO JAH ME OLEME JU NÜÜD NORRAS!" ehk siis Rootsis on avatud kõik pühapäeviti, Norras kinni. Peale selle oli see esimene ülestõusmispüha ka, niiet mis sa ikka loodad siis. 
Sõitsime aga edasi ja leidsime tunni pärast ühe Statoili, mis oli lahti. 
Vaaatasin üle. Diiselkütus maksabnorras 13,82NOK ehk 1.82€.. Ei tea On vist kallim veidi kui Eestis?? 
Ja siis sõitsime koju. 
Kodus jälle pakkisime autost kõik asjad välja ja lithsalt istusime. Tellisime pitsa ja istusime, sõime ja olime niisama. Kõik oli super. Nii hea oli jälle kodus olla ja jälle tsivilisatsioonis tagasi. 
Õhtul rääkisin veel ema ja isaga Skypes juttu ning päris õhtul vaatasime veel Inglise mingit munadepüha detektiivisarja. mwahwhawa.. 

Maja Tärnabys

Tere tulemast Rootsi!!!



Lasin end mõnusa Rootsi ilmaga lebosse ja lugesin Norra raamatut. Ise üdini eestlane, vist.









Olge tublid ja nautige talve. Mul siin Norras on ka tali suht otsast peale alanud vist,

-kista.















No comments: